tisdag 24 november 2009

Sandgatan 3 i Katrineholm byggd år 1915. Interiör

Det här är en fortsättning på den dokumentation av Sandgatan 3 som jag påbörjade i min förra blogg. Planritningarna visar en hel del funktioner som inte finns i dagens moderna villor. I källarvåningen finns pannrum, kolrum och en vedkällare för att hålla huset varmt. I källaren finns också både matkällare och svale för familjens matförråd.






Samtliga ritningar är signerade Katrineholm i mars 1915 av Claes Ericsson.



Bottenvåningen är fokuserad på umgänge där hade bland annat min morfar ett så kallat herrum. På ena sidan om entrédörren finns en klädplats för herrar och på den andra sidan en för damer. Funktionerna junfrukammare och serveringsgång mellan köket och matsalen hör också till en annan tid.




På övervåningen finns en liten balkong. På fotot från omkring 1924 sitter min mormor tillsammans med sin äldsta dotter och sina småflickor som hon kallade sina yngsta. Den lilla med lockigt hår är min mamma.



På övervåningen finns två barnkammare inritade och min mormor som födde nio barn berättade för mig att ett var pojkrum och ett var flickrum.